Počuli ste už niekedy o grassroots marketingu? Marketing, ktorý sa snaží vyťažiť zo situácie, keď podpora určitému výrobku alebo čomukoľvek inému vychádza prirodzene od zákazníkov, ktorí si tovar navzájom odporúčajú a šíria tak jeho dobré meno. Úspech produktu tak rastie na zdravých a prirodzených základoch, podobne ako tráva svojimi korienkami (grassroots) čerpá silu priamo z pôdy.
Inšpiráciou v tejto oblasti sú aj autori Dan S. Kennedy a Jeff Slucky, ktorí radia vo svojej knihe „NO B.S. GRASSROOTS MARKETING“ obchodníkom, poskytovateľom služieb či majiteľom reštaurácií. Oboznamujú ich s taktikami a praktikami grassroots marketingu s cieľom zvýšiť počet verných zákazníkov a znásobiť tak pozitívne odporúčania zákazníkov ako aj vlastných zamestnancov. Najmä marketingové aktivity zamerané na vlastných zamestnancov sú tie, ktoré sa dajú veľmi rýchlo použiť priamo v mieste pôsobenia firmy a ich prostredníctvom majiteľ dosiahne najlepšie (merateľné) výsledky a najvyšší zisk.
Inšpirujte svojich zamestnancov, aby o vašich produktoch a službách hovorili .
Motivačné súťaže pre zamestnancov sú aktivity, ktoré sa dajú realizovať počas roka opakovane. Nenáročné na čas a vždy s istou návratnosťou. Princípom môže byť distribúcia zľavových poukazov alebo kupónov, ktoré zároveň propagujú produkt alebo službu firmy. Postačí veľkosť A6 a okrem pútavého textu a grafiky, ktorá odprezentuje akciu, je dobré nechať priestor v dolnej časti na podpis zamestnanca a dátum. Pri minimálnych nákladoch dosiahnuť maximálny zisk bude aj naďalej základným princípom. Zabezpečíte si zároveň distribúciu poukazov a informácií o akcii, ktoré budú motivovať úplne nových zákazníkov, aby k vám prišli nakupovať.
Takáto súťaž by mala byť samozrejme dobrovoľná a zapojiť do nej sa môžu zamestnanci na plný úväzok alebo brigádnici, či zamestnanci zo spolupracujúcich firiem. Každý z nich dostane určitý počet poukazov, kupónov alebo letákov, ktoré si podpíše. Cieľom je rozdať ich osobne vo voľnom čase každému z priateľov, rodinným príslušníkom, známym z ulice, v podstate hocikomu, s kým budú v kontakte. Práve nimi podpísané poukazy budú oprávňovať na získanie špeciálnej zľavy. Pridanou hodnotou takejto propagácie bude aj fakt, že sa zvyšuje dôveryhodnosť celej akcie, keďže poukazy rozdávajú zamestnanci osobne.
Počas trvania súťaže (napr. jeden mesiac) sa môžu niektorým zamestnancom minúť poukazy s podpisom, tak im dajte ďalšie. Počet rozdaným materiálov môže byť neobmedzený. Výsledky súťaže budú sledovať množstvo nákupov, ktoré boli zrealizované na základe uplatnenia podpísaných zľavových kupónov. Víťazom sa stane ten zamestnanec, na meno ktorého sa uskutoční najviac nákupov. Kľudne vyhláste aj miesto druhé a tretie.
Premýšľate, že čo dať ako cenu do súťaže? Čokoľvek čo uznáte za vhodné. Ideálne je, ak viete konkrétne, čo vašich zamestnancov povzbudí a bude motivovať k výkonu. Opäť to má zmysel vtedy, ak to bude skôr nízkonákladová záležitosť pre firmu ale z pohľadu zamestnanca dostatočne zaujímavá a atraktívna výhra. Odmeňujte na týždennej báze a skúste ceny vybartrovať od spolupracujúcich firiem alebo dodávateľov, s ktorými spolupracujete, napr. darčekové poukazy na večeru pre dvoch, na kultúrnu akciu, na nákup kníh či na víkendový pobyt.
V niektorých firmách sa osvedčili aj súťaže tímové, kde proti sebe súťažili jednotlivé oddelenia. Na konci mesiaca sa výsledky zosumarizujú všetky nákupy zrealizované zákazníkmi na základe zľavových alebo akciových kupónov a majiteľ firmy odovzdá hlavnú cenu víťazovi. Prax potvrdila, že pre zamestnancov je za najzaujímavejšiu výhru považovaná odmena, ktorá zamestnávateľa v konečnom dôsledku stojí najmenej: deň plateného voľna.
Tak čo poviete? Skúsite zaviesť súťaže pre zamestancov aj vo vašej firme? Dajte potom vedieť, ako sa vám osvedčili.