loading

Kedy sa naozaj splnia predsavzatia?

Všetci o tom dookola čítame alebo počúvame, ale málokto sa podľa toho naozaj aj správa.

Na túto tému už bolo toho napísaného a povedaného veľmi veľa. Všetci o tom dookola čítame alebo počúvame, ale málokto sa podľa toho naozaj aj správa. Naše ciele a predsavzatia zostávajú často v rovine „zbožných želaní“ či snov. Ak chceme, aby náš cieľ bol naozaj cieľom, teda aby sme boli schopní ho naplniť, mal by spĺňať niekoľko kritérií.

“Cieľ bez plánu je len želaním.”
(Antoine de Saint-Exupéry)

Pozitívny cieľ

Väčšinou vieme veľmi presne vymenovať všetko, čo nechceme, čo chceme, aby nebolo (čo nám vadí, čo sa nám nepáči, s čím sme nespokojní …). Otázka potom znie: “A keď sa nám podarí sa toho všetkého nechceného zbaviť, čo chceme mať namiesto toho?”

Ak myslíme na svoj cieľ, podvedome si predstavujeme tú situáciu v budúcnosti, keď je cieľ naplnený. Vieme si predstaviť „niečo“, ťažko si predstavíme „nič“. Platí tiež, že k predstave, ktorú si vytvoríme, máme tendenciu podvedome smerovať. Musíme preto ciele formulovať tak, aby bolo jasné ČO CHCEME dosiahnuť.

Motivujúci cieľ

Ak nie sme dostatočne motivovaní a nevnímáme svoj cieľ ako dôležitý, je veľmi pravdepodobné, že sa nám ho opäť nepodarí dosiahnuť. Budeme mať totiž určite tendenciu ho odkladať, vyhovárať sa na najrôznejšie prekážky, bude nám chýbať chuť aj energia.

“Vaše ciele musia byť také veľké, aby vás ráno vytiahli z postele – aby vás motivovali.”
(Paul McKenna)
Často je to tak najmä vtedy, keď nám cieľ stanovil alebo podsunul niekto iný. Najľahšie to rozpoznáme, keď si položíme otázku: „Chcem – alebo mal by som – alebo musím?“

Ciele, ktoré nám stanovil niekto druhý, nás ale môžu motivovať tiež, pokiaľ si ich preformulujeme ako náš vlastný cieľ. Napríklad fakt, že „Šéf mi nariadil, že musím urobiť prezentáciu u nového zákazníka“ si zmeníme na „Chcem urobiť takú dobrú prezentáciu, aby som toho nového zákazníka presvedčil.“

Cieľ musíme mať pod svojou kontrolou

Typický cieľ, ktorý nie je pod našou kontrolou, je: „Chcem zmeniť niekoho iného.“, „Chcem aby sa ten, či tá, správali inak.“ a pod. Ľudia sa často domnievajú, že najväčšou prekážkou k dosiahnutiu ich cieľov sú druhí ľudia. Myslia si, že až vtedy keď sa zmenia tí okolo nich, dokážu zvládnuť svoje ciele.

“Prekážky sú to čo vidíš, keď sa prestaneš pozerať na svoj cieľ.”
(Brian Tracy)
Ak teda skutočne potrebujeme, aby sa zmenil niekto iný, skúsme sa spýtať sami seba:

Ak sa vám podarí zmeniť svoje správanie k druhému (svoju akciu), veľmi pravdepodobne sa zmení aj jeho reakcia.

Konkrétny a merateľný cieľ

V tomto prípade potrebujeme poznať odpovede najmä na otázky: Čo konkrétne chceme? Ako presne to bude vyzerať, keď svoj cieľ dosiahneme? Ako a podľa čoho spoznáme, že sme dosiahli cieľ? Čo presne bude iné, než teraz?

Časovo ohraničený cieľ

Dajte svojmu cieľu konkrétny termín, aby ste sa mohli vydať na cestu. Pokiaľ cieľ nemá svoje časové ohraničenie, teda konkrétny termín splnenia, zostáva stále len v rovine zbožného želania alebo sna. Možno budete namietať, že pri niektorých cieľoch nemôžete dopredu povedať, kedy ste schopní ich dosiahnuť alebo, že to nezáleží len od vás. To vôbec nevadí, dôležité je, aby ste si aspoň nejaký približný termín určili. Ciele si stanovujete sami pre seba a raz stanovený cieľ nie je žiadna dogma a môžete ho kedykoľvek upraviť, ak sa v priebehu plnenia zmenia podmienky alebo okolnosti.

Veľa ľudí odkladá svoje ciele, že „raz keď .. budem mať viac peňazí … budem mať viac času …“. V skutočnosti však, „raz keď ….“ alebo „neskôr“ väčšinou znamená „nikdy“.

Cieľ orientovaný na výkon

Naše ciele môžu byť orientované buď:

Nevýhodou cieľa, zameraného na výsledok je to, že môžete zlyhať a svoj cieľ nesplniť, aj keď ste vyvinuli maximálne úsilie. Napríklad sa v deň pretekov nebudete cítiť fit, alebo bude konkurencia príliš silná, takže dobehnete “až” na treťom mieste, aj keď ste práve prekonali svoj osobný rekord. Ciele orientované na výkon sú viac o vás a zahŕňajú v sebe proces zlepšovania. “Súťažíme” predovšetkým sami so sebou, nie s nepredvídateľnou konkurenciou.

Zaznamenaný (zverejnený) cieľ

Niekedy svoje ciele nedosiahneme práve preto, že sa my sami necítíme vnútorne zaviazaní ich dosiahnuť. Obyčajne potom tvrdíme, že nemáme pevnú vôľu.

Náš cieľ budeme vnímať ako záväznejší, keď:

Keď si svoj cieľ napíšeme a zaznamenáme, tak sa nám v mysli nerozplynie a kedykoľvek si ho môžeme pripomenúť. Nezapísané ciele majú totiž tendenciu sa časom akoby niekam vypariť a zmiznúť …

Najlepší čas, kedy začať, je práve teraz. Ak nebudete mať každý deň určitý cieľ, zostanete opäť raz len pri želaniach a snívaní.

FILTER: #cieľ#sebarozvoj#motivácia#akcia#výkon
Poslať Vytlačiť

ĎALŠIE ČLÁNKY

Sledujte nás a inšpirujte sa

Novinky do vášho emailu

Vybrané referencie

Volkswagen Audi SEAT Cupra Porsche Slovakia Mercedes Benz PORSCHE ŠKODA KIA Hyundai Kia Motors BMW Peugeot Citroen Opel Nissan Jeep Motor Car IMPA DAREX McDonald's Porsche Iner Auto Slovakia Homola Woodcote Staffino Hotel Hviezdoslav ARVAL Connect coworking Todos Alfa Life Deťom s rakovinou technologický inkubátor STU Bratislava LION CAR AL-MI Alcar ELIT Best Drive ARS pneu BMA STRABAG LYRA FIAT Diamond Medical Basta Digital Visibility Rehab CAre Volvo Land Rover Jaguar Qex Muziker Individual Auto Design  FNsP F.D.Roosevelta Banská Bystrica FINAL-CD Vetpoint Autoprofit Hilek SKDP Nara JP Auto Eurovat Cech Auto Impex Coop Jednota Nové Zámky Group M DEAL Factory doveziem.to

Filter

Používame súbory cookies pre zlepšenie funkčnosti našich stránok. Používaním webstránok maxwill.sk nám dávate súhlas s ich používaním na uloženie informácií. Viac informácií
OK