Tomáš Baťa (1876 – 1932) inšpiruje aj dnes, hoci od jeho smrti uplynulo už viac ako 80 rokov. Dosiahol nevídaný podnikateľský úspech predovšetkým vďaka svojej usilovnosti, odhodlaniu a svojmu prístupu k zákazníkom.
Slogan „náš zákazník, náš pán“, ktorý Baťa propagoval, nebol len prázdnou frázou. Takmer všetko čo robil, robil vždy s ohľadom na zákazníka. Riadil sa jednoduchým pravidlom: zákazníkovi sa snažil ponúknuť viac, než minimum, o ktoré sám žiada, a to za cenu nižšiu než požadované minimum.
Tou pridanou hodnotou a nadštandardom napríklad bolo správanie sa predavačov, ktorí sa na Baťov príkaz zaujímali vždy aj o pripomienky a podnety zákazníkov. Získané informácie totiž nikdy neskončili v koši, práve naopak, boli využívané pri ďalšom rozvoji firmy.
Ďalšie známe Baťove výroky o zákazníkoch:
„Čokoľvek vyrobíme, musí zákazníkovi slúžiť dobre, bez ohľadu na cenu.“
„Neutekajte za peniazmi. Kto za nimi uteká, nikdy ich nedohoní. Slúžte! Ak budete slúžiť zákazníkovi podľa svojich najlepších síl, neuniknete peniazom.“
„Odmenou víťaza je právo a príležitosť slúžiť druhým.“
„Robme len takú prácu, ktorá slúži verejnosti. Obchod je služba ľuďom. Čím dôkladnejšie pochopí obchodník túto pravdu, tým viac bude rozširovať okruh ľudí, ktorí budú stáť o obchodné spojenie.“
Zaviedol tiež podrobnú evidenciu zákazníkov, ktorým následne posielal rôzne propagačné materiály. Nešlo len o reklamu. Orientáciou na zákazníka sa snažil zmeniť myslenie ľudí aj zamestnancov.